Provocările întâmpinate de proprietarii unităților de cazare din Brașov: Un studiu efectuat de CazareBrasov.ro

În perioada august-septembrie 2023, platforma CazareBrasov.ro a desfășurat un studiu cu privire la provocările din industria turismului în rândul proprietarilor de cazări din Brașov. Acest studiu a atras atenția a 128 de respondenți (15% reprezentând hoteluri, 57% încadrându-se la vile sau pensiuni, iar 28% funcționând în regim hotelier), fiecare dintre aceștia contribuind cu o perspectivă valoroasă asupra peisajului turistic din Brașov. În cadrul cercetării, am investigat o serie de aspecte semnificative legate de experiența proprietarilor de cazări din această regiune. Iată câteva dintre principalele întrebări și concluzii pe care le-am adunat.

Evoluția cererii turistice din ultimele 12 luni

În privința evoluției cererii turistice din ultimele 12 luni, reprezentanții unităților de cazare din Brașov se confruntă cu experiențe diferite. Astfel, 36% consideră că aceasta a scăzut, iar 39% spun că ea a crescut. Restul de 25% cred că ea s-a menținut la un nivel constant. Aceste procente arată situația relativ gri a pieței, în cadrul ei unitățile de cazare confruntându-se cu situații diferite, ceea ce influențează și viziunea lor asupra prezentului și viitorului turismului local.

Scopul călătoriei pentru turiști

Respondenții afirmă că cei mai mulți turiști vizitează Brașovul în scop turistic, 48% dintre ei alegând această destinație pentru vacanță. Un procent de 24% se află însă doar în tranzit, ceea ce poate constitui și un semn al necesității îmbunătățirii pieței turismului din localitate. O cifră similară, de 23%, vizitează Brașovul pentru șederi scurte sau prelungite în scop de business, în timp ce doar 5% dintre oaspeții unităților de cazare aleg orașul pentru turism medical.

Provocările întâmpinate de turiști

Participanților la chestionar le-au fost cerute mai multe detalii cu privire la provocările întâmpinate de oaspeții lor și problemele principale comunicate de aceștia gazdelor. Răspunsurile acestora arată că turiștii se lovesc de trei dificultăți centrale:

·      Lipsa locurilor de parcare: Peste 20% dintre turiști au menționat că Brașovul se confruntă cu o insuficiență a locurilor de parcare, iar serviciile de parcare publică sunt considerate ineficiente. Această problemă afectează în special zona centrală, dar se extinde și în alte părți ale orașului. ("Una dintre cele mai mari provocări întâmpinate de către turiștii noștri este lipsa locurilor de parcare în zona Centru Civic, chiar și contra-cost.”)

·      Infrastructura deficitară: Aproximativ 18% dintre aceștia consideră că nu există destule modalități de circulație prin oraș și că cele existente sunt ineficiente și datate. Aceasta include insuficiența modalităților de transport și ineficiența celor existente, cum ar fi transportul în comun și pistele de biciclete, vizitarea obiectivelor devenind astfel dificilă pentru turiști. De asemenea, unii oaspeți se plâng de lucrările rutiere efectuate în perioadele de vârf, care contribuie la accentuarea următoarei dificultăți centrale, și anume traficul.

·      Traficul: La fel ca și infrastructura, traficul a fost o preocupare majoră, menționată de aproximativ 18% dintre proprietarii de cazări. Există multe zone care suferă de ambuteiaje, principalele fiind Câmpina, Comarnic, Sinaia, Bușteni și, în general, Valea Prahovei. Lipsa autostrăzilor care să asigure legătura dintre centura Brașovului și zonele țării este o problemă semnificativă, iar turiștii petrec mai mult de 4 ore în trafic pentru a parcurge o distanță de 160km.

Pe lângă aceste trei probleme principale, au fost semnalate și alte dificultăți secundare. Printre acestea se numără lipsa activităților și evenimentelor (7%), viața de noapte limitată, creșterea prețurilor, inexistența traseelor marcate, lipsa de promovare a orașului și a obiectivelor, degradarea atracțiilor din oraș, lipsa iluminării stradale în anumite zone și aspectul neîngrijit al orașului. Un procent mai mic, anume 6%, se arată îngrijorați de prezența urșilor și de siguranța generală a orașului. Aceste aspecte contribuie la experiența turistică din Brașov și necesită atenție și soluții din partea autorităților locale și a operatorilor din industria turismului.

Acțiunile pe care autoritățile locale ar putea să le întreprindă

Reprezentanții unităților de cazare din Brașov au propus mai multe măsuri pentru creșterea numărului de turiști în oraș. Principalele direcții identificate sunt:

·      Îmbunătățirea infrastructurii: Aproximativ 25% dintre hotelieri cred că o infrastructură mai bună, inclusiv reabilitarea drumurilor, introducerea transportului în comun către atracțiile montane, îmbunătățirea transportului pe cablu și crearea pistelor de biciclete, ar atrage mai mulți turiști.

·      Organizarea de evenimente și festivaluri: 18% dintre respondenți consideră că organizarea mai multor evenimente și festivaluri, precum și diversificarea acestora, ar contribui la creșterea atractivității orașului pentru turiști.

·      Suplimentarea locurilor de parcare: 17% dintre proprietari văd necesară suplimentarea locurilor de parcare, inclusiv prin construirea de parcări subterane sau extinderea celor existente.

·      Promovarea orașului: 16% dintre participanți consideră că promovarea orașului la nivel internațional și național ar putea atrage un număr mai mare de turiști.

·      Dezvoltarea și reabilitarea atracțiilor: 12% dintre respondenți subliniază importanța dezvoltării și reabilitării atracțiilor și obiectivelor turistice din oraș, inclusiv a unor puncte notabile precum catacombele, Cetatea Brașovului și Biserica Neagră.

·      Soluționarea problemei traficului: 6% dintre respondenți propun limitarea accesului autoturismelor în Centrul Vechi, transformând unele zone în pietonale (Mureșenilor, Bălcescu sau Castelului), îmbunătățind astfel mediul comercial și de ospitalitate.

·      Îmbunătățirea vieții de noapte: 5% dintre cei intervievați văd necesitatea dezvoltării unei vieți de noapte mai bogate și a unui program extins pentru restaurante, baruri și cluburi.

Pe lângă acestea, au fost identificate și alte aspecte secundare de către 4-5% dintre aceștia, cum ar fi construirea de zone verzi, revitalizarea centrelor de informare turistică, reducerea taxelor și impozitelor pentru domeniul HoReCa, suplimentarea numărului de zboruri, asigurarea curățeniei, eliminarea unităților neînregistrate și gestionarea problemelor legate de urși. Toate aceste sugestii pot contribui la îmbunătățirea experienței turiștilor în Brașov și la creșterea numărului de vizitatori.

Îmbunătățirea pieței turismului din Brașov

În cadrul chestionarului adresat reprezentanților unităților de cazare din Brașov, s-au explorat măsurile propuse pentru îmbunătățirea pieței turismului din oraș. Răspunsurile au fost variate, dar au conturat câteva direcții principale:

·      Promovarea: Cea mai frecventă măsură propusă (aproximativ 34% din răspunsuri) este intensificarea eforturilor de promovare la nivel național și internațional. Hotelierii susțin că această promovare ar trebui să fie strategică, evidențiind turismul montan, atracțiile locale, specificul regional și evenimentele din extrasezon. Campaniile de promovare trebuie gândite inteligent și îndreptate spre mai multe piețe externe, inclusiv operatori din America de Nord și Asia.

·      Evenimente și festivaluri: Aproximativ 20% dintre respondenți cred că creșterea numărului de evenimente și festivaluri, precum și diversificarea acestora ar contribui la atragerea unui număr mai mare de turiști,. Aceștia subliniază nevoia de evenimente în extrasezon și diversificarea specificului acestora: competiții sportive, evenimente culturale și pentru familie.

·      Infrastructura: Pentru 16% din participanți, dezvoltarea infrastructurii locale și naționale este esențială. Aceasta include modernizarea Gării Brașov, construirea de trasee pentru bicicliști, reparația drumurilor, îmbunătățirea transportului public și finalizarea autostrăzii.

·      Parcări: 9% dintre respondenți consideră că suplimentarea numărului de locuri de parcare este crucială pentru atragerea turiștilor. Propunerile includ construirea de parcări subterane sau extinderea celor existente.

·      Dezvoltarea atracțiilor: 6% dintre participanți văd ca un obstacol în calea evoluției pieței turismului lipsa acțiunilor de reabilitare și dezvoltare a obiectivelor turistice. Ei consideră că atracțiile nu sunt adaptate sezonului și că multe dintre punctele importante ale orașului au fost lăsate în ruină.

·      Calitatea serviciilor: O parte dintre reprezentanții unităților de cazare (între 2% și 4%) subliniază importanța îmbunătățirii calității serviciilor propriilor unități, inclusiv spații, prețuri și ospitalitate.

·      Eliminarea proprietăților neautorizate și facilități pentru operatorii legali: O parte dintre operatori se plâng de concurența neloială, considerând că aceasta creează o instabilitate a pieței, ducând în același timp la scăderea calității sale și la descurajarea turismului în general.

Ca măsuri secundare, un procent cuprins între 2% și 4% dintre participanți recomandă: susținerea specificului local, a tradițiilor și a patrimoniului cultural, reducerea taxelor și impozitelor, diversificarea opțiunilor pentru viața de noapte, organizarea mai multor trasee turistice și centre de informare, suplimentarea numărului de zboruri, modernizarea orașului, asigurarea curățeniei acestuia, construirea mai multor spații de agrement, precum și fluidizarea traficului.

Provocările pe care le întâmpină administratorii cazărilor

Unitățile hoteliere se confruntă cu multiple piedici în procesul de administrare, identificându-se însă două dificultăți principale. Astfel, un procent de 76% din totalul de operatori consideră că taxele și impozitele sunt cea mai mare provocare în activitatea lor. De asemenea, un procent identic văd creșterea prețului la utilități ca un detriment în evoluția lor pe piață.

Lipsa acută a personalului calificat reprezintă o problemă pentru 45% din unitățile de cazare din Brașov, în timp ce un procent de 41%, consideră că modificările legislative au afectat negativ administrarea lor. Doar 32% dintre acestea văd însă scăderea numărului de turiști ca o problemă semnificativă. Pe lângă aceste provocări centrale, există și alte aspecte care afectează respondenții, printre ele numărându-se concurența neloială (un număr semnificativ de apartamente în regim hotelier funcționând la negru), dar și dificultatea accesării fondurilor europene, precum și a dezvoltării pe baza acestora.

Evoluția pieței hoteliere din Brașov în următoarele 12 luni

Reprezentanții unităților de cazare se arată optimiști cu privire la evoluția pieței hoteliere în următorul an. Aproximativ 42% dintre aceștia cred că piața va crește, datorită potențialului aeroportului și dezvoltării concurenței. Totuși, 28% anticipează o scădere, atribuind acest lucru creșterii taxelor și inflației, afectând nu doar municipiul, dar și locațiile apropiate precum Poiana Brașov. Alți 17% se așteaptă la o stagnare a pieței, în timp ce 13% consideră că viitorul pieței este incert, datorată în principal nesiguranței economice și în privința acțiunilor ce vor fi luate de autoritățile locale. Respondenții notează, de asemenea, volatilitatea pieței, cu scăderi de până la 60% în sezonul rece, dezvăluind un potențial neexploatat.

Dezavantajele turismului din Brașov

Proprietarii unităților de cazare din Brașov au fost întrebați despre principalele dezavantaje ale turismului din zonă. În mare parte, problemele evidențiate sunt similare cu cele discutate la punctele anterioare, putându-se observa astfel existența unor dificultăți centrale.

·      Infrastructura: Aproximativ 27% dintre respondenți consideră infrastructura necorespunzătoare drept cel mai mare dezavantaj.

·      Lipsa promovării: 15% dintre aceștia susțin că Brașovul nu este cunoscut la nivel internațional, dar și că doar un număr restrâns de atracții se bucură de o publicitate la nivel național. Unul dintre respondenți afirmă: „Nu știm încă să exploatăm prin marketing, infrastructură și logistică potențialul zonei, drumețiile organizate, tururi de oraș sau alte activități”. 

·      Lipsa locurilor de parcare: 9% dintre hotelieri consideră că ele sunt insuficiente la momentul actual. Această critică este primită chiar de la oaspeții lor, care de cele mai multe ori nu reușesc să își parcheze autoturismul în zona centrală sau în apropierea sa.

·      Lipsa diversității activităților: 8% dintre respondenți văd lipsa activităților, evenimentelor și festivalurilor ca cel mai mare dezavantaj al turismului local. O parte dintre hotelieri consideră că Brașovul înseamnă în prezent doar Piața Sfatului și că nici aceasta nu oferă mai mult decât restaurante, baruri și cafenele.

·      Traficul: Turiștii care călătoresc din alte zone ale țării ajung cu dificultate în oraș, iar drumurile spre localitățile de interes apropiate sunt caracterizate de ambuteiaje și organizare insuficientă.

·      Lipsa implicării autorităților locale: Este menționată de 6% dintre respondenți, reprezentând motivul principal al neatingerii potențialului turismului din localitate. Măsurile cerute de aceștia sunt adesea ignorate, iar cele aprobate sunt implementate într-un ritm lent. Problema este accentuată și de lipsa unei strategii și a unui plan general de dezvoltare: „Avem de toate de oferit, dar fiecare face de capul lui. Nu există un plan comun, o strategie locală în care ar trebui să știe stânga ce face dreapta. O colaborare între agentul economic și instituții, planuri comune, implicarea municipalității în multiple programe promovate”.

În plus, hotelierii identifică și alte dezavantaje, precum concurența neloială, statutul semifuncțional al aeroportului, creșterea taxelor, lipsa personalului calificat, opțiunile limitate pentru viața de noapte, lipsa comunicării cu agențiile de turism și prezența urșilor.

Site-ul CazareBrasov.ro îți oferă un ghid complet al celor mai importante unități de cazare din orașul Brașov și din împrejurimile acestuia. Pornind de la principiul îmbinării dorințelor oaspeților cu nevoile proprietarilor, oferim celor dintâi o platformă cu date exacte despre fiecare loc de cazare, iar celor din urmă le punem la dispoziție un spațiu prin care pot să ajungă direct la clienții lor. Dacă ești proprietarul unei cazări în județul Brașov, te invităm să te înscrii aici pe platforma noastră pentru a beneficia de o vizibilitate semnificativă.

Acest studiu a fost susținut de agenția de marketing KLAIN ce oferă servicii complete de comunicare și promovare în mediul online încă din anul 2007.